BAM!!!! Vandaag heeft Team Bijsterbosch 80 kilometer getraind. Er is een rondje Deventer Zwolle gereden. De koers van 80 kilometer is in prachtig lenteweer verreden. Het team had dit, na een aantal trainingen in barbaarse weersomstandigheden, dik verdiend. 1778 kcal is verbruikt. In totaal is er 305 km door het team getraind.
Er is gedisciplineerd als groep gefietst in beheerst tempo. Kop over kop. De route ging tegen de wind in naar Deventer en over de spoorbrug naar Overijssel. Daarna met de wind in de rug langs Olst en Wijhe naar Zwolle. Bij het Engelse Werk in Zwolle (het Engelse Werk is een park in romantische Engelse landschapsstijl) kon het team het aanwezige terras niet weerstaan en hebben we koffie gedronken in een heerlijk lentezonnetje. Van Hattem naar Heerde langs de Kanaaldijk werd er door de teamcaptain van team 2 het sein gegeven om er even stevig tegenaan te gaan. Daar was overigens niet veel signaal voor nodig. Een pink uitsteken zou al genoeg signaal zijn. Het peloton stoof naar voren, bijna bovenop de arme, geschrokken teamcaptain. Timen Steunenberg bewees in grootse stijl dat er door het team rustig boven de 40 kilometer per uur gereden kan worden, tegen de wind in! De 6x Power Girls, Marieke en Conny, lieten zich ook fors gelden en reden attent en voluit in elkaars buurt. Interessant voor een echte liefhebber om te volgen hoe dat zich dat de komende maanden gaat ontwikkelen. Gaan ze in de competitie of gaan ze elkaar helpen? Wijnand vond het tijd om op de Kanaaldijk zijn zadel scheef naar voren te rijden, na een onvrijwillige bijna-afstap-manoeuvre. Zijn niet te benijden fiets zal waarschijnlijk niet in staat zijn de komende maanden de oerkracht van Wijnand te handelen en te incasseren.
Petje af voor de gedisciplineerde wijze waarop er gereden is. Met name respect voor de onervaren fietsers onder ons. Ga er maar aan staan: letten op fiets, verkeer, obstakels, snelheid, groepsdiscipline, draaien, tegen, voor, achter, versnelling en dat in een groep waarin zich een aantal competitiegevoelige teamleden, zeg maar rustig haantjes maar ook hennetjes, bevinden (helemaal niets op tegen overigens, prachtig!).
Er waren vooraf twee aandachtspunten:
Tijdens de laatste training gebeurde het regelmatig dat de voorste mensen na de bocht naar de snelheid van voor de bocht sprinten. Een op zichzelf logische actie; je wilt snel je oorspronkelijke snelheid oppikken. Daardoor ontstaan er echter gaten in de groep, die dan weer dicht gereden moeten worden. De bedoeling is dat de voorste mensen na de bocht de ploeg dichterbij laten komen en dan geleidelijk de snelheid opvoeren. Dat verliep deze keer beter.
En er is aandacht besteed aan eten onderweg. Na 1 uur fietsen moet je de koolhydraatvoorraad weer op peil brengen. Leer je aan om op tijd te eten (en te drinken) Dat zul je in Frankrijk ook moeten doen. De deskundigen zijn het er niet over eens wat de beste voeding is. Dat is ook erg persoonlijk. Sommigen zweren bij bananen of krentenbollen; anderen nemen gel sportvoeding, wat niet iedereen verdraagt. Neem in ieder geval iets wat je lekker vindt en wat je goed verteert onder belasting. Experimenteer nu daarmee, wen eraan en gebruik dezelfde voeding ook op 9 juni.
Het geheime recept van Gerben Bredenhof is overigens een Belgische triple tussen de middag. Moet je wel in staat zijn de Alpe 6 x te beklimmen!
Wat is overigens het verschil tussen een gewone zoon en een klasse zoon?
Een zoon, die wacht op zijn vader als pa panne heeft! Klasse Ruben!
De link van Wouter van het parcours dat we hebben afgelegd vandaag: http://connect.garmin.com/activity/72604158
Wat is overigens het verschil tussen een gewone zoon en een klasse zoon?
Een zoon, die wacht op zijn vader als pa panne heeft! Klasse Ruben!
De link van Wouter van het parcours dat we hebben afgelegd vandaag: http://connect.garmin.com/activity/72604158
Koffie bij het Engelse Werk |