donderdag 17 november 2011

Winstwaarschuwing

Bas Mulder bank
Solidariteit betekent volgens Wikipedia dat de leden van een groep een gemeenschappelijk belang onderschrijven, ten gunste van de groepsleden, maar soms ten koste van zichzelf. Participatie aan evenementen ten behoeve van kankerpatiënten valt onder deze noemer. Soms lijkt het echter dat opvattingen van organisaties als Alpe d'HuZes en Stichting Mont Ventoux over solidariteit zullen leiden tot een liefdadigheidsindustrie, die geheel volgens het principe werkt, dat winstmaximalisatie prioriteit nummer één is. 


Ieder jaar moet de opbrengst vermeerderd en bij voorkeur verdubbeld worden. Je kunt dan uitrekenen in welk jaar we, hand in hand, de Alpe d'Huez of Mont Ventoux opwandelen. In 2021 passeert de eerste deelnemer boven bij het Palais du Sport de finish en gelijktijdig moet de laatste deelnemer de start aan de voet van de berg nog passeren. En dat 3 dagen lang. Fietsen kan niet meer; bij deze massa mensen is dit ook volstrekt onmogelijk. Het evenement wordt in 2021 georganiseerd en geleid door een team professionals die volledig in dienst is van de organisatie. Vrijwel alleen bedrijventeams doen mee. "De berg wacht, hij sterkt zijn armen uit": echter alleen als je als individuele deelnemer het minimaal vereiste (hoogdrempelige) sponsorbedrag kunt opbrengen of inderdaad lid bent van een bedrijventeam. Opbrengst in 2021: 200.000.000 euro. Als de huidige euro crises een beetje meevalt is dit wellicht financieel best haalbaar. Dat zou financieel een prachtig resultaat zijn en zeker ten goede komen aan de doelgroep. 


Maar vanwaar die fixatie op het financiële aspect? 


Het gaat toch ook om andere aspecten. Het gaat er toch ook om dat mensen die strijden tegen kanker, als gevolg van deze ziekte niet in een sociaal isolement terecht komen, zich sociaal gesteund weten en hieruit hernieuwd zelfvertrouwen kunnen putten. Mensen zoals Bas Mulder en Phine van Hees. Het gaat er toch ook om dat deelnemers in een unieke sfeer van onderlinge verbondenheid een solidaire en passend sportieve prestatie kunnen leveren. Past dat wel in een massa evenement? Is het niet beter om die massale inzameling van gelden over te laten aan professionals? Professionals, die onlangs met "Sta op tegen kanker", een werkelijk prachtig en indrukwekkend TV programma gemaakt hebben en die een veel breder publiek kunnen aanspreken.
Laat evenementen als Alpe d'HuZes en Mont Ventoux aan vrijwilligers, zorg voor een laagdrempelig sponsorbedrag zodat in principe iedereen kan meedoen. Zorg voor balans tussen financiële doelstelling en intimiteit. Een balans als gevolg waarvan mensen als Bas Mulder zichtbaar en leidend blijven. Een balans als gevolg waarvan een brede groep mensen kan (blijven) deelnemen. Daarmee blijven dergelijke evenementen ook evenementen waarop deelnemers met warmte kunnen terugkijken. Dat is tot nu toe zeker het geval geweest en dat zou zo moeten blijven.
Soms zijn er momenten dat je ondanks de november kou toch meer beleeft aan een verstilde bank met geschiedenis, dan aan een flitsende, professioneel gemaakte prachtige TV show.