We kunnen zeer tevreden zijn over de trainingen die we hebben afgelegd. Vroeg in het jaar gestart en al veel kilometers gemaakt (305km). In 2010 konden we pas half maart starten met de buitentrainingen.
Stel voor dat we zo langzamerhand de duurtraining gaan koppelen aan het echte klimwerk als opmaat naar de Posbank en Limboland.
- De bijgaande route (81 km) loopt via de pont in Wijhe naar Holten en van daaruit beklimmen we de Sallandse Heuvelrug met de Holterberg. Daar zitten een paar stevige klimmetjes in. De route erheen en retour rijden we weer in de duurstand en kop over kop zoals we het zo langzamerhand gewend zijn. De Holterberg rijden we solo en bij Nijverdal wachten we op elkaar.
- Tip t.a.v. klimmen: het is heel verleidelijk om zo snel mogelijk een heuvel op te stampen. Liefst in competitie met anderen. Ik weet het, ik ben daar zelf ook ernstig gevoelig voor en de competitiebereidheid bij het team is hoog (geeft overigens niets). Het is ook prachtig om te doen. Je leert echter alleen maar om korte stukjes maximaal omhoog te rijden. Verstandiger is echter te trainen voor het hooggebergte. Het type fietsen dat je daar nodig hebt heeft niets met rammen te maken maar veel meer met souplesse en rijden om over te houden. Je moet leren om niet maximaal op je top te rijden maar sub-maximaal onder je verzuringpunt of omslagpunt (dit voor de hartslagmeter eigenaren). Dus rij rustig naar boven; als je boven bent moet je eigenlijk niet moe en buiten adem zijn en in staat zijn nog 13 kilometer te klimmen. Dat is straks namelijk de realiteit! Train daarop. Luister goed naar je eigen lichaam. Let niet op anderen. Vergeet even de competitie met de teamgenoten, laat ze, rij onverstoorbaar in eigen tempo. RIJDEN OM OVER TE HOUDEN. In mei mag de rem eraf .
- Hou rekening met wat extra vochtverbruik en neem 2 bidons mee. Eventueel kunnen we onderweg nog bijvullen. In Frankrijk word je geacht omstreeks ¾ liter per uur te drinken, zeker als het warm is. Niet genoeg drinken en niet regelmatig eten betekent daar onverbiddelijk: in de parkeerstand.
- Nogmaals: waarom duurtraining. Als je 3 keer de berg op wilt fietsen dan moet je rekenen op ongeveer 5 tot 6 uur in het zadel. Omgerekend naar het vlakke is dat 150 km (uiteraard is in deze berekening niet meegenomen dat de fysieke belasting in de bergen hoger is dan hier). Die 5 tot 6 uur moet je dan tenminste wel kunnen waarmaken. 2 keer omhoog is 4 uur. 6 keer omhoog = laat maar zitten…………Christa (1x) zit nu (3 uur rijden) al over haar duurlimiet heen; Anja (2x) zit er tegen aan. De rest er nog achter c.q. ver achter.
- Veel deelnemers van de AD6 2010, ook in onze toenmalige teams, hadden last van lage rugklachten op D-day. Ook ik terwijl ik daar normaal nooit last van heb. Dit kwam deels door de kou in de ochtend en deels door de specifieke belasting die klimmen veroorzaakt. Wellicht kun je hier in de sportschool al wat voorwerk voor leveren, vooral als de rug een gevoelige plek van je is
- Nog 85 dagen tot 9 juni!