De route bouwster Marieke |
Herman S. had de twijfelachtige eer de eerste lekke band -in teamverband- van dit jaar te mogen meemaken (Continental Grand Prix 4000 is door een Duits blad getest als de beste antilekband). Hij is overigens erg handig met het fixen van deze schade. Het eerste deel van de rit werd nog in redelijk droge omstandigheden afgewerkt maar net voor de pauze werd de kraan van boven ongevraagd opengezet. Na pijlsnel overleg werd besloten de route enigszins in te korten en rechtstreeks naar de thuisbasis te fietsen. Teamgenoot Corné was jarig vandaag en werd tijdens de pauze toegezongen door het team en andere onbekende teams.
Maar je kunt overal van leren. Regen maakt fietsen anders: je wordt nat en koud en dat heeft invloed op je spierstelsel, althans bij mij wel. Bij regen moet je rekening houden met een langere remweg, vooral bij carbonwielen. Je moet ook bij regen zo nu en dan even remmen om water en vuil van de velgen te verwijderen en de bochten moet je zorgvuldig aansnijden. Na een regenrit ben je ook verplicht om je fiets een extra schoonmaakbeurt te geven. Je doet overigens wel enige hardheid/mentaliteit op. Het geeft je eveneens de gelegenheid om na te denken over de vraag of je efficiënt gekleed bent. Enkele teamleden hadden geen regenjack bij zich. Dat wreekt zich nu niet maar tussen die Alpenreuzen straks, kan een verkeerde kledingkeuze het absolute verschil maken. Thermokleding helpt enorm.
Ondanks de regen lekker gefietst; 66 kilometer met een gemiddelde van 27,5 is in deze fase van het seizoen en onder deze omstandigheden voorwaar uitstekend. In het laatste uur is er een gemiddelde van 31,04 km gerealiseerd.
Quote van de dag:
- "als je voorop rijdt dan kun je toch je eigen snelheid rijden?"
- "nee, als je voorop rijdt ben je met name verantwoordelijk voor het team".
Het is een boeiend team!